Salgsdata for det norske legemiddelmarkedet
Uansett om du leder field-force for etablerte produkter, eller jobber alene i oppstartsselskaper, vil du ha behov for kritisk salgsinformasjon som gjør deg i stand til å ta de riktige beslutningene.
Farmastats basisprodukt er salgsdata for humane legemidler i apotekkanalen, der kildene er apotekkjedenes egne grossister, og noen mindre kilder, som for eksempel Folkehelseinstituttet.
Alle som markedsfører legemidler i Norge, vil ha behov for å kunne følge omsetningen i dette markedet i større eller mindre grad, og Farmastat kan derfor tilby tjenester som dekker de aller fleste behov innen området.
Vi tilbyr både abonnement og ad-hoc-levering av data og informasjon. Informasjonen kan leveres på nasjonalt nivå eller med detaljer, ned til det enkelte fylke eller markedsområde. Markedsområder, gjerne omtalt som bricks, er en enda finere inndeling av landet. Det finnes 128 slike markedsområder i dag, og de består av minimum 2 apotek (som regel flere). Det er dessverre ikke anledning til å vise salg per apotek i det norske markedet.
Noe av informasjonen som er tilgjengelig:
- Geografisk detaljert salgsinformasjon (fylke, markedsområder)
- Salg per ATC-gruppe
- Salg per produkt
- Salg per pakningsstørrelse
- Salg per legemiddelfirma
- Parallellimport
- Generika
- Verdi og volum, samt DDD (WHO CC https://www.whocc.no/atc/structure_and_principles/)